Helse-tips-i-vinterkulda.jpg

Muista D-vitamiini talvella

Monipuolinen D-vitamiini tunnetaan parhaiten hyödyistään vahvan luuston hyväksi. D-vitamiinilla on kuitenkin paljon muitakin tehtäviä elimistössämme. Yksi tärkeimmistä on sen vaikutus vastustuskykyymme.

D-vitamiini on rasvaliukoinen vitamiini, jota saadaan ravinnosta, ja sitä muodostuu ihollamme auringon UVB-säteiden vaikutuksesta. Aurinkovitamiiniksikin kutsutun D-vitamiinin saanti onkin talvisin suomalaisilla usein liian vähäistä.

D-vitamiinin lähteet

Talvea kohti mentäessä auringonvalon määrä vähenee Pohjolassa, eikä D-vitamiinia pääse muodostumaan ihollamme. D3-vitamiinia on luontaisesti elintarvikkeista lähinnä vain kalassa, ja merkittäviä vitamiinimäärät ovat vain rasvaisessa kalassa kuten esimerkiksi lohi, kirjolohi, silakka ja silli.

Suomalaisten D-vitamiinin saantia onkin pyritty parantamaan lisäämällä sitä jo vuosikymmenten ajan useisiin maitotuotteisiin. Ruoan vitaminoinnista huolimatta D-vitamiinin saanti saattaa jäädä liian pieneksi, mikäli ravintoon ei sisälly vitaminoituja maitotuotteita ja ravintorasvoja päivittäin, ja kalaa ainakin kahdesti viikossa.

Viralliset suositukset Pohjoismaissa kehottavat talvikuukausina nauttimaan D-vitamiinia ravintolisänä. Suomessa virallisena kokonaissaantisuosituksena on 10 µg (mikrogrammaa) päivässä kaikille 0-74-vuotiaille. Yli 75-vuotiaille suositellaan 20 µg päivässä.

D-vitamiini ja ikäihmiset

D-vitamiinin merkitys korostuu ikääntyessämme. Ikäihmisillä D-vitamiini tarve on suurempi kuin nuorilla, koska elimistön kyky hyödyntää ravinnosta saatua D-vitamiinia heikkenee vuosien myötä. Iän karttuessa ei ihommekaan enää pysty tuottamaan D-vitamiinia yhtä tehokkaasti kuin aiemmin. Yli 75-vuotiaiden D-vitamiinin saantisuositusta onkin nostettu kymmenestä kahteenkymmeneen mikrogrammaan, ja vitamiinivalmisteiden käyttöä suositellaan ympäri vuoden.

D-vitamiinin tiedetään vaikuttavan myös normaalin lihastoiminnan ylläpitämiseen. Hyvä lihaskunto on tärkeää, jotta voimme pysyä aktiivisina ja liikuntakykyisinä läpi koko elämän. D-vitamiinin riittävä saanti on merkityksellistä erityisesti iäkkäiden ihmisten lihaskunnolle. Hyvä lihaskunto auttaa osaltaan tasapainon hallintaan ja pienentää samalla kaatumisriskiä.

Vesterålen's Omega-3 sisältää myös D-vitamiinia

Runsaasti EPA:a ja DHA:ta sisältävien omega-3-rasvahappojen lisäksi Vesterålen's Omega-3:sta saat myös vastustuskyvylle, luustolle ja lihaksistolle tärkeää D-vitamiinia. Kahden kapselin normaaliannoksesta saat 5 µg D3-vitamiinia (100 % saannin vertailuarvosta).

EU:n hyväksymien terveysväitteiden mukaan D-vitamiini edistää muun muassa:

  • immuunijärjestelmän normaalia toimintaa
  • luiden pysymistä normaaleina
  • kalsiumin ja fosforin normaalia imeytymistä
  • veren normaalia kalsiumtasoa
  • normaalin lihastoiminnan ylläpitämistä
  • hampaiden pysymistä normaaleina.


Lähteet: terveyskirjasto.fi, ruokavirasto.fi, vrn.fi